luni, 11 iulie 2011

PORTRETUL ISTORIC AL UNEI MARI PERSONALITĂŢI : Prinţul GEORGE VALENTIN BIBESCU

Note de lectură
PORTRETUL ISTORIC AL UNEI MARI PERSONALITĂŢI :
Prinţul GEORGE VALENTIN BIBESCU[*]

De curând a văzut lumina tiparului o lucrare de referinţă în domeniul  istoriei nu numai a aviaţiei române, ci a României. Spunem acest lucru pentru că biografia unui mare aristocrat, având un arbore genealogic cu rădăcini adânci, dar şi ramuri numeroase, reprezintă pentru un cercetător al trecutului neamului un reper important, apt să răspundă la numeroase întrebări.
Cartea despre care discutăm răspunde la toate aceste întrebări, şi de aceea se adresează tuturor curioşilor : celor care vor să reconstituie atmosfera Ţării Româneşti şi apoi a României de la jumătatea secolului XIX până la izbucnirea celui de-al doilea Război Mondial ; celor care doresc să înţeleagă dezvoltarea economiei capitaliste din aceeaşi perioadă istorică ; acelora ce sunt interesaţi de aspectul infrastructurii unei tinere ţări independente, comparată cu cea a altor ţări, din occident sau orient ; cititorilor care caută cancanul monden, sau celor care studiază istoria literelor. Desigur, privilegiaţi sunt aceia care iubesc aviaţia, care vor să afle sau să verifice anumite cunoştinţe din domeniul istoriei aripilor româneşti, pentru că lucrarea li se adresează mai ales lor.
Aşa cum se spune cu orice ocazie, românii sunt una dintre naţiunile cu cele mai mari merite în apariţia şi dezvoltarea maşinilor de zburat. Dacă toată lumea îi cunoaşte, măcar şi imperfect, pe marii pionieri Vuia, Vlaicu şi Coandă, adevărul despre ceilalţi mari precursori este extrem de puţin cunoscut. Dar, un adevărat istoric al aviaţiei române este, hai s-o spunem, obligat să caute, să afle şi să spună naţiunii că românii nu numai că au inventat avionul, că i-au adus nenumărate inovaţii, dar au avut şi contribuţii esenţiale în ceea ce priveşte folosirea avionului nu ca armă – asta au învăţat oamenii încă din anii de început – ci la strângerea legăturilor dintre popoare prin turism aerian, aviaţie sportivă, comerţ internaţional şi colaborare tehnică.
De aceea considerăm că demersul celor doi autori este binevenit. Prin cercetarea biografiei lui Bibescu, ei au descoperit numeroase aspecte inedite, sau au fundamentat, ştiinţific, unele chestiuni care se ştiau numai din folclorul aviatorilor. Cartea este redactată în urma unor cercetări minuţioase, efectuate de oameni de meserie, în arhive şi biblioteci. De aceea toate amânuntele sunt exacte, riguros exacte.
Vom citi, aşadar, despre starea aristocraţiei din Ţara Românească din preajma Revoluţie de la 1848, atunci când Gheorghe Dimitrie Bibescu urcă pe tron. Vom vedea cum evoluează familia Bibescu până la sfârşitul secolului ; vom creşte, apoi, împreună cu George Valentin în peisajele mirifice ale Văii Prahovei, iar, la vremea cuvenită vom face cunoştinţă cu una dintre marile frumuseţi ale începutului de secol XX, Martha Bibescu.
Apoi, desigur, tot alături de tânărul prinţ, vom începe să călătorim prin Europa, ocazie cu care vom face, pentru prima dată, cunoştinţă cu tehnica avansată şi vom înţelege ce avantaje vede Bibescu în exploatarea noului mijloc de locomoţie, cel aerian, deşi nu sunt trecute cu vederea nici pasiunea sa pentru automobilism şi pentru călătoriile cu maşina,
De acum începe adevărata epopee a lui Bibescu. Cartea îi descrie strădaniile  de a aduce în patrie un balon (pe care l-a botezat România), mai multe avioane şi de a învăţa să le piloteze. Nu sunt trecute cu vederea călătoriile sale cu avionul, raiduri de mare curaj pentru acea perioadă.
Activitatea sa ulterioară este prestigioasă. Să menţionăm : Automobil Clubul Român, Şcoala de Pilotaj de la Cotroceni, Liga Naţională Aeriană, o glorioasă activitate de front în primul Război Mondial, Aeroclubul României (afiliat la Federaţia Aeronautică Internaţională) … După război, bucurându-se de recunoaştere internaţională, prinţul George Valentin Bibescu este ales vicepreşedinte, apoi preşedinte al Federaţiei Aeronautice Internaţionale.
Nu sunt trecute cu vederea nici aventurile lui Bibescu pe tărâm monden sau sentimental, dar nici problemele sale familiale. Acestea vădesc caracterul uman al prinţului, aducându-l mai aproape de sufletul cititorului, dar şi completează, în mod necesar, descrierea personalităţii sale.
Cartea este, fără îndoială, o lucrare istorică. De aceea, se respectă toate canoanele genului ştiinţific : limbaj de specialitate, minuţiozitate, exactitate. Totuşi, stilul autorilor nu este unul sec, ci unul simplu, atrăgător, ceea ce face volumul uşor de citit.
În sprijinul textului vine şi vasta colecţie de ilustraţii : fotografii, desene, reproduceri după documente ale timpului sau după organe de presă, ceea ce întăreşte impresia generală de rigurozitate.
În concluzie, recomandăm lucrarea domnilor comandor George Paul Sandachi (directorul Muzeului Aviaţiei) şi Dan Hadîrcă, de la Autoritatea Aeronautică Civilă, ca o carte de mare valoare literară şi ştiinţifică.
MIHAI-ATHANASIE PETRESCU - 2005
Membru al ASOCIAŢIEI AVIATORILOR BRAŞOVENI


[*] George Paul Sandachi, Dan Hadîrcă “PRINŢUL GEORGE VALENTIN BIBESCU – BIOGRAFIA UNEUI CĂLĂTOR”, Bucureşti, Editura “Vivaldi”, 2005

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu